Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Patient fick fel blod

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Fel blod beställdes till en patient på ett av länets sjukhus. Nu har Region Norrbotten vidtagit åtgärder för att minska risken för att det händer igen.

En inneliggande patient ordinerades blodtransfusion pga lågt blodvärde efter operation. Det blev inga problem när den första enheten blod gavs, men efter andra enheten reagerade patienten med frossa och blodtransfusionen måste avbrytas.

Det visade sig sedan att blod hade beställts till fel patient och att identitetskontroller sedan hade missats, både när blodtransfusionen gavs och när komplikationen rapporterades till blodcentralen. Först när ett nytt blodprov togs, uppdagades att fel blod hade givits. Reaktionen avklingade spontant när blodtransfusionen avbröts och någon specifik behandling behövdes inte.

Region Norrbotten har vidtagit åtgärder för att minska risken för liknande händelser, bland annat utbildningsinsatser för personal och checklista för blodtransfusion. 

Händelsen är anmäld enligt Lex Maria till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, för att eventuella brister i organisationen ska upptäckas samt för att hitta förbättringsåtgärder så att liknande händelser ska kunna förebyggas eller förhindras i framtiden. 

Kontaktperson

Namn: Lars Grundström
Titel: Chefläkare med Lex Maria-ansvar Länssjukvård
Telefonnummer: 0920-28 49 85

28 maj 2019
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering