191 miljoner till regionens utveckling

• Publicerad: 2017-12-06
Två personer tältar Besöksnäringen prioriterades när EU-medel fördelades. Länk till bild

Strukturfondspartnerskapet för Övre Norrland har prioriterat 22 olika projekt som tillsammans får cirka 191,6 miljoner kronor i EU-stöd. Beslutet togs vid dagens prioriteringsmöte.

Bland projekten som syftar till att stärka företagens konkurrenskraft är det länsöverskridande fortsättningsprojektet Business Capacity Development särskilt intressant då det lyfter fram möjligheten att stärka kapaciteten inom besöksnäringen genom affärs- och marknadsutveckling bland regionens små och medelstora företag.

– Besöksnäringen växer sig allt starkare och är på god väg att utvecklas till en bransch som attraherar nya besökare och skapar många arbetstillfällen. EU:s strukturfonder möjliggör för ytterligare tillväxt för besöksnäringen, konstaterar Maria Stenberg strukturfondspartnerskapets ordförande.

Fyra projekt inom forskning och innovation beviljades. De kommer exempelvis att fokusera på ökad kunskap om snö och is utifrån testindustris behov eller skapa förutsättningar för behovsstyrd utveckling av produkter inom vårdkedjan genom en god samverkan mellan företag och offentlighet.

– Kopplingen mellan behoven i regionens näringsliv och akademins förmåga till lösningar vet vi kommer att ge resultat. Det känns väldigt bra att partnerskapet prioriterat projekt med en tydlig samverkan inom regionen, säger David Sundström, näringslivschef inom Region Norrbotten.

Strukturfondspartnerskapet beslutade även att prioritera projekt som ger förutsättningar för 840 anställda i Norrbotten att kompetensutvecklas, med ett särskilt fokus på digitalisering och omställningsförmåga. Målgruppen unga utanför arbetsmarknaden gavs ett särskilt fokus och 220 personer kommer nu att ges särskilt stöd för att komma in på arbetsmarknaden i länet.

Tillväxtverket kommer nu som förvaltande myndighet att fatta de formella besluten för varje projektägare.

Fakta: Strukturfondpartnerskapet

Strukturfondspartnerskapet för Övre Norrland är ett av åtta partnerskap i Sverige. Partnerskapet ska underlätta för gemensamma nationella och regionala prioriteringar mellan regional utvecklingspolitik, arbetsmarknadspolitik och EU:s sammanhållningspolitik.

Partnerskapet har till uppgift att prioritera bland godkända ansökningar till det regionala strukturfondsprogrammet och socialfondsprogrammet. Övre Norrland omfattar Norrbottens och Västerbottens län och EU-medlen omfattar minst två miljarder kronor för programperioden 2014-2020. Regionrådet Maria Stenberg är ordförande i Strukturfondspartnerskapet för programperioden 2014–2020.

Namn: David Sundström
Titel: Näringslivschef, Region Norrbotten