Mona Mörtlund får kulturstipendium

• Publicerad: 2017-10-19

Idag delade Margot Wallström ut ett stipendium på 10 000 € till norrbottniska författaren Mona Mörtlund. Stipendiet uppmärksammar och uppmuntrar konstnärlig kvalitet och gränsöverskridande samarbete i Barentsområdet.

Mona Mörtlund

Högupplöst bild.

Norrbottens län är en av 13 regioner i Barentsområdet, vilket sträcker sig över Norge, Finland, Sverige och Ryssland. I området finns ett formaliserat nätverk kring kulturfrågor; Joint Working Group on Culture (JWGC). Nätverkets syfte är att stärka kulturella identiteter, dialog och kulturella band mellan länderna och regionerna.

Tillsammans med Barents Euro-Arctic Council utlyser nätverket ett stipendium för samarbeten inom kultursektorn i Barentsområdet, Barents Scholarship for Cultural Cooperation. Stipendiet är på 10 000 € och delas ut vartannat år från och med 2017. En stipendiat från varje land inom Barentsområdet utses.

Årets svenska stipendiat, Mona Mörtlund, är född och uppvuxen i den byn Kangos i norra Tornedalen. I barndomshemmet talades både svenska och meänkieli/tornedalsfinska och Mona Mörtlund skriver också på båda språken.

Mona Mörtlund debuterade 1986 med boken Moron, moron ostaks poron (God morgon, god morgon vill du köpa en ren) tillsammans med Monica Johansson. Moron, moron ostaks poron innehåller ramsor, lekar, sånger, gåtor och sagor från Tornedalen. Boken blev den allra första barnboken på meänkieli och tillika den bok där delar av den tornedalska folkdiktningen för första gången finns nedtecknade i bokform.

Sedan dess har Mona Mörtlund skrivit böcker, filmmanus, teaterpjäser och gjort produktioner för Sveriges Radio och Sveriges Television.

Prisutdelningen skedde vid Barentsrådets utrikesministermöte Arkhangelsk i Ryssland.

Motivering:

I sin produktion, oavsett om det är böcker, pjäser, film eller radio, speglar Mona identiteten hos flerspråkiga människor och också vad det innebär att förlora ett språk. Hon beskriver förtrycket av språk vilket är ett arv som den yngre generationen bär. Mona problematiserar kring religionens starka roll och den geografiska hemvistens betydelse, långt från maktens centrum.

Mona ger röst åt och personifierar en Barentsidentitet.

Om stipendiet

Stipendiet skall uppmärksamma och uppmuntra konstnärlig kvalitet och gränsöverskridande samarbete i Barentsområdet. Det kan delas ut till enskilda personer eller till grupper, föreningar eller andra sammansättningar av verksamma kulturutövare.

Mottagaren av stipendiet skall vara verksam inom Barentsområdet samt uppvisa:

• erfarenhet av tidigare kultursamarbete med en eller flera regioner i Barentsområdet
  • ambition och vilja till ytterligare kultursamarbete med en eller flera regioner i Barentsområdet
  • hög konstnärlig kvalitet i tidigare arbete

Namn: Mona Mörtlund

Telefonnummer: 070–377 12 86