Nu får Norrbotten bättre förutsättningar för undersökningar med magnetkamera

• Publicerad: 2017-10-18

Regionstyrelsen föreslår att man i samband med om- och tillbyggnaden av Sunderby sjukhus investerar i en helt ny MR-kamera och att ersätta den befintliga kameran med modernare utrustning. För att säkerställa att patienter i behov av magnetkameraundersökning får den inom rimlig tid ställer man sig också bakom att tidigarelägga en reinvestering av MR-kameran i Piteå som är den äldsta i länet och där den tekniska livslängden kommer att löpa ut inom några år.

Det innebär att Norrbotten nu får ett tillskott på ytterligare en MR-kamera samtidigt som två reinvesteringar gör att vi förbättrar möjligheterna till avancerad bilddiagnostik för länets invånare.
Den gamla utrustningen i Piteå kommer att avvecklas i samband med att om- och tillbyggnationerna av Sunderby sjukhus är färdigställda.

Magnetresonanskamera, eller MR-kamera, finns idag på sjukhusen i Sunderbyn, Piteå och Gällivare. De flesta avancerade, samt tidskrävande MR-undersökningarna, sker dock på Sunderby sjukhus då länets övriga MR-kameror börjar bli gamla eller saknar hård- och mjukvara för vissa typer av undersökningar. Samtidigt har behovet av MR-undersökningar successivt ökat med cirka
500 per år medan investeringar i utrustning inte genomförts sedan 2009.

– Magnetkameran är en av den moderna medicinens stora landvinningar och det känns därför viktigt att kunna förbättra möjligheterna för våra patienter att snabbare få tillgång till denna typ av avancerad diagnostisk utrustning, säger regionstyrelsens ordförande Maria Stenberg.

Den nya MR-kameran i Piteå beräknas vara i drift sista kvartalet 2018 medan driftsättning av
MR-kamerorna i Sunderbyn följer tidsplanen för om- och tillbyggnad av Sunderby sjukhus och
tas i drift under tredje kvartalet 2020.

Fakta om undersökningar med MR-kamera

Magnetkameraundersökningar baseras på en teknik där man använder en stark magnet och radiovågor för att ta bilder utan att använda röntgenstrålar. En magnetkamera kan ta bilder av nästan alla organ i kroppen och används för att upptäcka sjukdomar, kartlägga skador och följa upp behandlingar. Många olika undersökningar med magnetkameror förväntas öka i framtiden. Några av dessa är diagnostik av; skador och missbildningar inom centrala nervsystemet, huvud och rygg, cancerprocesser, rörelseapparaten, hjärta, blodkärl och bröstdiagnostik inklusive MR-ledd provtagning.

Namn: Maria Stenberg
Titel: Regionstyrelsens ordförande