Inbjudan till Norrbottens hälsosamtal kom fel

• Publicerad: 2018-10-05

Ett antal personer som kallats till hälsosamtal i samband med att de fyllt 30, 40, 50 eller 60 år har fått både sin egen och andra patienters kallelse i samma kuvert. Nu utreder den leverantör som gör utskicken åt Region Norrbottens vad som gått fel.

Hälsosamtal erbjuds av Region Norrbotten till alla 30-, 40-, 50- och 60-åringar. Vid ett hälsosamtal diskuteras levnadsvanor och annat som kan påverka hälsan. Det tas också olika prover och den som kommer på samtalet erbjuds individuellt stöd till livsstilsförändringar. Hälsosamtalen är frivilliga att delta i och man blir inbjuden till samtalet via ett brev.

Region Norrbotten anlitar ett externt företag för att skicka ut inbjudningarna. Under de senaste veckorna har det uppstått ett fel hos leverantören vilket har inneburit att personer i Malmfälten har fått flera inbjudningar som har varit avsedda för andra personer.

– Det handlar alltså om att man både fått sin egen och andras kallelse. Just nu vet vi inte hur många som berörs av problemet, säger Margareta Eriksson, folkhälsostrateg inom Region Norrbotten.

Leverantören har åtgärdat problemet och gör just nu en uppföljning av det inträffade.

– Vi tror inte att det här har fått så stora konsekvenser utan det värsta som kan ha hänt är att någon har missat att gå på sitt hälsosamtal. Nu utreder vår leverantör det och om så är fallet får de personerna en ny inbjudan.

Kallelsen till hälsosamtalet innehåller ingen känslig information om den enskilde patienten. Under de närmsta dagarna kommer det skickas ut brev med en ursäkt till de personer som drabbats av utskicken.

Namn: Margareta Eriksson
Titel: Folkhälsostrateg