Norrbotten ska bli Sveriges mest välkomnande och nytänkande län - Region Norrbotten

Norrbotten ska bli Sveriges mest välkomnande och nytänkande län

• Publicerad: 2018-05-31

I dagarna skickar Region Norrbotten ut remissen för den nya regionala utvecklingsstrategin 2030. Den beskriver hur Norrbotten ska utvecklas. Det är ett uppdrag vi fått från regeringen, där målet är utvecklingskraft i alla delar av landet. Den ska beslutas av regionfullmäktige i februari 2019.

Illustration fingeravtryck RUS

Vi har många utmaningar och möjligheter framför oss. Det som gällde igår, gäller inte idag. Och framförallt inte i morgon. Omvärlden förändras så rasande snabbt, att det vi tycker oss veta just nu, kan ha förändrats medan du läst så här långt.

Digitaliseringen och artificiell intelligens, AI, förändrar världen och vår vardag i rasande takt. Robotar hjälper oss i vården och vi har snart självkörande fordon på våra vägar. Megatrender och de snabba omvärldsförändringarna skapar helt nya spelregler och förutsättningar för näringslivet och våra samhällen.

Vi behöver bli fler norrbottningar, men det räcker inte att vi har en stark ekonomi och att det finns jobb. Unga, framförallt kvinnor, fortsätter att flytta från Norrbotten. Den arbetsföra befolkningen minskar och andelen äldre som lämnar arbetsmarknaden ökar. Allt färre ska alltså försörja allt fler.

Vi måste därför göra många olika saker för att bli fler norrbottningar och skapa ett mer attraktivt län, dels för oss som redan bor här, dels för dem vi behöver från resten av Sverige och världen. Hade vi inte haft ett tillskott av nysvenskar från 2012, hade vi varit nästan 11 000 färre norrbottningar idag.

Vi måste också våga tänka annorlunda och prova göra saker vi tidigare inte gjort. Vi får inte vara rädda för att misslyckas, utan vara rädda för att inte försöka. Att vi blir allt fler äldre, är till exempel en demografisk fördel, som gör att Norrbotten kan ligga i framkant för utvecklingen av helt nya, mobila och digitala lösningar för möten med vården och personlig service.

Norrbotten kan också bli ett föredöme i arbetet med att utveckla en cirkulär ekonomi och bidra till förverkligandet av Agenda 2030, FN:s globala hållbarhetsmål, den mest ambitiösa överenskommelsen för hållbar utveckling som världens ledare någonsin antagit.

Det här kan du, bland mycket annat, läsa om i remissen till den regionala utvecklingsstrategin. Den har vi jobbat fram tillsammans med många engagerade människor, i och utanför Norrbotten, det senaste året. Våra förtroendevalda har besökt alla kommuner, vi har haft dialogmöten inne i länet, träffat ungdomar, framtidens ledare, företagare och beslutsfattare med flera.

Engagemanget har varit stort. Och alla vi mött är överens om att vi måste ta krafttag för att bygga ett mer välkomnande, nytänkande, hållbart och attraktivt Norrbotten. Där vi välkomnar mångfald, prioriterar jämställdhet och jämlikhet och uppmuntrar dem som vågar tänka annorlunda. Med gott om plats för alla som vill förverkliga sina drömmar.

Och framförallt – att vi måste göra det tillsammans.

Just därför är det viktigt att du läser remissen till den regionala utvecklingsstrategin och tycker till om hur ditt Norrbotten ska se ut 2030. Remissen och vårt dialogunderlag i arbetet, finns att hämta på norrbotten.se/rusremiss

Vi tar emot dina kloka åsikter fram till 28 september 2018.
Varmt välkommen.

Maria Stenberg