Norrbotten söker spetspatient i unik jobbannons

• Publicerad: 2018-10-26
Lisbet Löpare Johansson – Nu anställer vi i Region Norrbotten en spetspatient för att komplettera våra perspektiv, jag tror att vi kommer se fler spetspatienter i vården framöver, säger utvecklingsdirektör Lisbet Löpare-Johansson. Lisbet Löpare Johansson (105,39 KB)

Region Norrbotten ska anställa en patient eller närstående som har erfarenhet av livsomvälvande sjukdom och som utvecklat strategier för att maximera sin "må-bra-tid". Målet är att vården och hälsan ska bli bättre för den som har långvarig sjukdom.

Region Norrbotten är först i landet med att annonsera efter en spetspatient som ska medverka i arbetet med att utveckla vården. En spetspatient är en patient som lever med en långvarig sjukdom eller är anhörig till en person med långvarig sjukdom och därigenom får unika kunskaper och perspektiv.

– Det är en person som har egen erfarenhet av att vara patient eller närstående och vill dela med sig av den erfarenheten, säger Lisbet Löpare-Johansson, utvecklingsdirektör i Region Norrbotten.

Region Norrbotten är partner i projektet Spetspatienter som koordineras av Karolinska Institutet. Projektets mål är att etablera ett diagnosoberoende kompetenscentrum för aktiva patienter. Med i projektet finns både patienter, vårdgivare, akademi och företag.

– När vi utvecklar framtidens hälsa och vård måste vi utgå från perspektiven hos patienter och närstående. Genom projektet ska fler kunna bli spetspatienter med hjälp av egenvårdsutbildning och tillgång till bra verktyg, fortsätter Lisbet.

I den unika jobbannonsen söker Region Norrbotten en person som ska leda, samordna och koordinera Region Norrbottens arbete i det nationella projektet. Det är därför bra om personen har erfarenhet av att jobba i projektform. Spetspatienten ska också samla in tankar från andra patienter och närstående. Att man har en formell utbildning är inget krav.

– Det viktigaste är den egna erfarenheten och att man vill jobba i projektet. Många har redan hört av sig och är intresserade vilket känns väldigt roligt, avslutar Lisbet.

Sista ansökningsdag är 2 november.

Jobbannons:

Projektmedarbetare till projekt Spetspatienter, Region Norrbotten