100 miljoner fördelades från strukturfondspartnerskapet

• Publicerad: 2019-05-29

Strukturfondspartnerskapet för Övre Norrland har prioriterat 18 projekt som tillsammans får cirka 100 miljoner kronor i EU-stöd. Beslutet togs vid dagens prioriteringsmöte i Skellefteå. Totalt betyder det att Strukturfondspartnerskapet sedan 2015 fördelat över 1,6 miljarder kronor inom regionalfonden för Övre Norrland.

Bland projekten som syftar till att stärka forskning, teknisk utveckling och innovation väljer Strukturfondspartnerskapet bland annat att prioritera ett utvecklingsinitiativ i Arjeplog, där en samverkansplattform mellan akademi och företag inom vind, test och subarktisk forskning ska utvecklas.

Ett annat projekt som Strukturfondspartnerskapet valde att prioritera är Coocon. Projektet kommer att arbeta med nya metoder för att nå 350 företag i Norrbotten och Västerbotten som står inför ett ägarskifte.

- Strukturfondspartnerskapets beslutade idag att finansiera flera spännande utvecklingsinsatser. Vi vet att en femtedel av exporterande företag riskerar att avveckla sitt företag inom några år för att det inte finns någon naturlig arvtagare. Det känns roligt att kunna möjliggöra för flera att hitta någon som vill överta verksamheten, säger Helena Öhlund, ordförande i Strukturfondspartnerskapet och ledamot i Regionala Utvecklingsnämnden i Region Norrbotten.

Totalt beslutade partnerskapet på onsdag om att bifalla 18 utvecklingsprojekt och totalt drygt 100 miljoner kronor för utveckling av Norrbotten och Västerbotten. Dessa projekt kommer exempelvis att fokusera på arbetet med att minska miljöpåverkan, öka digitala mognaden i småföretag, utbredd affärutveckling i hela regionen och förbättrat energi och klimat arbete i Norrbottens kommuner.

Tillväxtverket kommer nu som förvaltande myndighet att fatta de formella besluten för varje projektägare.

Fakta: Strukturfondpartnerskapet

Strukturfondspartnerskapet för Övre Norrland är ett av åtta partnerskap i Sverige. Partnerskapet ska underlätta för gemensamma nationella och regionala prioriteringar mellan regional utvecklingspolitik, arbetsmarknadspolitik och EU:s sammanhållningspolitik.

Partnerskapet har till uppgift att prioritera bland godkända ansökningar till det regionala strukturfondsprogrammet och socialfondsprogrammet. Övre Norrland omfattar Norrbottens och Västerbottens län och EU-medlen omfattar minst två miljarder kronor för programperioden 2014-2020.

Namn: David Sundström
Titel: Näringslivschef, Region Norrbotten