Design från regionerna intar finrummen i Köpenhamn

• Publicerad: 2019-05-23

Under den danska designfestivalen 3 Days of Design medverkar företag från Region Norrbotten och Västerbotten genom två pop up shops. Detta kommer ske på Svenska ambassaden och hos Illum Bolighus – Köpenhamns köpcentrum med premiummärken.

Arctic Design of Sweden är ett treårigt projekt vars huvuduppgift är att synliggöra design från Region Norrbotten och Västerbotten samt att introducera designföretag från regionerna på en global marknad. Under tre år kommer fem pop up shops arrangeras utomlands och först ut är Köpenhamn.

En pop up shop kommer arrangeras på Sveriges ambassad i samband med festivalen 3 Days of Design som äger rum mellan 23 och 25 maj. Förutom pop up shopen kommer företagen som Arctic Design of Sweden jobbar med även få ställa ut under fem dagar inne i Illum Bolighus – Danmarks motsvarighet till NK.

Det här är Arctic Design of Sweden

Arctic Design of Sweden är ett projekt där Region Västerbotten är projektägare och samverkanspart är Strukturum i Jokkmokk. Projektet finansieras av Tillväxtverket/Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Västerbotten, Skellefteå kommun och Region Norrbotten.

Deltagare från Norrbotten:

AKENBERG DESIGN (Luleå)
Akenberg AB är ett nystartat bolag med huvudkontor i Norrbotten. Företagets mål är att bli ett nytt svenskt designhus med premiumkollektioner av handgjorda solglasögon och handgjorda läderaccessoarer. De har just släppt sin första premiumkollektion med 18 exklusiva solglasögon. Alla produkter är designade med inspiration från den spektakulära naturen i Lappland.

CO GERD (Jokkmokk)
CO Gerd tillverkar ekologisk kosmetika och hudvård. Produkternas aktiva substanser kommer från Lappland och produktionen ligger i Jokkmokk. Företagets mål är att bli ett av de ledande ekologiska skönhetsföretagen på världsmarknaden.

KERO (Sattajärvi)
Företaget Kero grundades 1929 i samhället Sattajärvi, två mil söder om Pajala. Kero har under åren utvecklat produkter i naturgarvat renskinn och kärnprodukten är näbbskor och näbbstövlar. Hållbarhet är naturligt och självklart. Åratal av målmedvetet utvecklingsarbete hos Kero har resulterat i ett skinn som andas och ger en speciell känsla. Skinnet är naturgarvat vilket betyder att enbart ämnen från växtriket används vid garvningen.

ERICA HUUVA (Hedenäset)
Erica Huuva är ett samiskt smyckesdesignföretag. Just nu har företaget två anställda som både tillverkar traditionella smycken till den samiska dräkten och smycken med roten i kulturen som kan användas av alla till alla tillfällen.

STOORSTÅLKA (Jokkmokk)
Stoorstålka är ett samisk designföretag som varit verksam i nuvarande form sedan 2015. Företaget har ett eget varumärke och ett eget sortiment av designprodukter inom heminredning, accessoarer och slöjdtillbehör med mera. Utgångspunkten är ett samiskt formspråk och ett samiskt tänk vad det gäller produktutbud.

GÁLLAK CRAFTS/REWILD STUDIO (Jokkmokk/Köpenhamn)
Företagets grundare heter Simon Mulk och företaget startade för att han ville se hur man kan leva som en cirkulär skapare, samt se hur den samiska kulturen och tänkande inom skapande kan förmedlas till fler människor. Han riktar sitt samiska arv och skapandesprinciper mot knivar, vilket alltid har varit en stor del av den samiska kulturen. Numera är han mest i kontakt med knivar i köket och därför valde han att göra samiska köksknivar, inspirerade av japansk skapandeskultur.

LOTTA KVIST ART (Öjebyn)
Verksamheten LottaKvistArt startade 2014. Företagets ambition är att bygga en plattform där Lotta Kvist själv har möjlighet att få arbeta med keramik. Hennes inriktning är ”studio keramik”, där varje keramiskt objekt får sitt konstnärliga uttryck. Sedan verksamheten startades har Lotta Kvist deltagit i ett flertal jurybedömda utställningar, både lokalt och in och utrikes.

JOKKMOKKS TENN (Jokkmokk)
Jokkmokks Tenn AB är ett hantverksföretag som grundades 1944. Företaget designar, tillverkar och säljer smycken och bruksföremål i tenn, silver och guld. I dag jobbar fyra hantverkare inom företaget. Under de senaste två åren har Jokkmokks Tenn öppnat sin webbshop och har även etablerat sig på sociala medier.

Namn: Monica Lejon
Titel: Näringslivsenheten, Region Norrbotten