Klart med ny regiondirektör

• Publicerad: 2019-04-30
Anna-Stina Nordmark Nilsson Anna-Stina_Nordmark_Nilsson Anna-Stina Nordmark Nilsson (1,23 MB)

Den politiska ledningen i Region Norrbotten föreslår att Anna-Stina Nordmark Nilsson utses till ny regiondirektör med tillträde den 1 augusti 2019. Det formella beslutet kommer att fattas av regionstyrelsen den 8 maj 2019.

-Regionen är inne i en svår omställning bland annat på grund av en svag befolkningsutveckling i länet och stora ekonomiska utmaningar, därför är jag glad över att vi har kunnat rekrytera en mycket erfaren regiondirektör. Anna-Stina Nordmark Nilsson kommer kunna starta uppdraget direkt och leda det fortsatta omställningsarbetet, säger regionstyrelsens ordförande Kenneth Backgård (SVJP).

Anna-Stina Nordmark Nilsson tillträder den 1 augusti 2019 och har tecknat ett avtal som regiondirektör i två år.

-Det är ett viktigt uppdrag för länet och dess medborgare. Jag ser fram emot att tillsammans med regionens medarbetare och politiker fortsätta det omställningsarbetet som har påbörjats, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Under perioden 1 maj till och med 31 juli 2019 kommer nuvarande HR-direktör Ulrika Sundquist att gå in som tillförordnad regiondirektör.

Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande

Linda Frohm, regionråd