Kylan är inte längre ett problem för LG

• Publicerad: 2019-03-26
LG Nyström I vänster hand håller LG Nyström sin ”konstgjorda näsa”, som gör att han kan känna smak och lukt bättre, och i den andra köldventilen som gör att han kan vistas ute i kylan vintertid. Foto: Jonas Hansson.

Region Norrbotten bidrar varje år till att patienter och medarbetare ska kunna ta fram nya innovationer. En av dem som fått stöd är Lars Gunnar ”LG” Nyström i Luleå, som är laryngetomerad och talar via en röstventil. För att kunna vistas ute i kyla har han själv tagit fram anpassade ventiler, som gör att han kan åka skidor och vistas ute vintertid.

För två år sedan fick LG Nyström en remiss till Sunderby sjukhus från sin hälsocentral som tyckte att han lät hes.

– Det visade sig att jag hade stämbandscancer och jag hamnade i Umeå för en laryngektomi. De tog bort hela struphuvudet och efter att de nitat ihop mig efter operationen såg jag ut som Frankensteins monster ...

Han fick en röstventil inopererad mellan luftstrupe och matstrupe som han trycker på för att kunna prata. När han är inomhus får han byta ventilen ungefär en gång om dagen, men så fort man går ut sätts filtret igen, särskilt när det är kallt ute eller när han tränar och det blir fuktigt.

– Efter operationen fick jag råd från flera håll om att flytta söderut. ”Flytta till Kanarieöarna eller lägg dig på soffan”, var det någon som sa, men jag trivs ju i Luleå och älskar att vara aktiv under vintertid.

LG har jobbat som servicetekniker på LM Ericsson och använde sin kunskap inom materiallära för att experimentera. Han köpte hem olika sorters ventiler, slangar, hävertar och filter och till sist hade han minst två olika innovationer klara. Den ena är en köldventil med ett filter som hämtar värme under kläderna och gör att han kan visats ute i kyla utan problem.

– Jag vill inte gå in i detalj på det tekniska, för det är redan företag som har snott delar av mina idéer, men när jag har försökt sälja in dem säger de att ”marknaden är för liten”, säger han.

Den andra innovationen är en konstgjord ”näsa” som hjälper honom att känna smak och lukt igen

– Nu kan jag känna lukten av barr och dieselavgaser igen när jag är ute och cyklar på sommaren.

När LG Nyström har föreläst, för bland annat Mun- och halscancerförbundet, har han mötts av stora applåder och insett att det han tagit fram är något som många fler än han själv kan ha glädje av, inte bara i Sverige.

– På en av mina föreläsningar kom en man från Överkalix som också är laryngetomerad. Han har inte kunnat vistas ute på vintrarna, men med hjälp av mina filter är han nu ute och skottar snö hela tiden. Han vill aldrig komma in, enligt hans hustru. Det är en obeskrivlig känsla att kunna hjälpa andra och bidra till ökad livskvalitet, säger han.

LG Nyström har fått stöd att marknadsföra sin innovation av Region Norrbotten.

– De har bland annat sett till att jag fått komma ut och presentera den och hjälpt till med marknadsundersökningar. För mig har det stödet varit gigantiskt. Det känns positivt när det finns någon som tror på ens idéer.

Det här är LG Nyström

Ålder: 74 år

Bor: Uppvuxen i Laisvall utanför Areplog , men bor nu på Örnäset i Luleå

Bakgrund: Har jobbat som servicetekniker på LM Ericsson och på så sätt skaffat sig enorm materialkännedom.

Aktuell med: Sina innovationer som hjälper laryngetomerade att kunna vistas ute i kyla.

Ingressbild, högupplöst. Foto: Jonas Hansson.

LG Nyström

Högupplöst bild. Foto: Jonas Hansson.

Bildtext: Under vintern åker LG Nyström skidor var och varannan dag. Här har han tagit en bild två mil ut i Luleå skärgård på sin mobil.

LG Nyström

Högupplöst bild. Foto: Jonas Hansson.

Bildtext: Hemma i lägenheten håller sig 74-årige LG Nyström i form med bland annat styrketräning och lyft.

LG Nyström

Högupplöst bild. Foto: Jonas Hansson.

Bildtext: LG Nyström på Örnäset i Luleå är laryngetomerad efter att ha drabbats av stämbandscancer. Det innebär att struphuvudet avlägsnats och att han talar via en röstventil.

Namn: LG Nyström
Titel: Pensionär och innovatör