Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Pressmeddelande

Lättare att ta del av råd på 1177.se

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

  • Publicerad: 2019-04-03
  •  Källa: Region Norrbotten

Nu får 1177.se ett nytt utseende och kommer att vara bättre anpassad till användning i mobiltelefon och till lagstadgade krav på tillgänglighet för olika funktionsnedsättningar.

– 1177.se används av en stor del av invånarna och vårdpersonalen. Vi hoppas att det nya utseendet gör det enklare att hitta stärkande och kvalitetssäkrad information, säger Pernilla Lindström, redaktionschef för 1177.se.

Innehållet på 1177.se kvalitetssäkras av en redaktion och faktagranskas av läkare, sjuksköterskor och andra experter från hälso-och sjukvården. På 1177.se kan man läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter. Där finns också kontaktuppgifter till alla Sveriges vårdmottagningar.

– 1177.se är för många det första steget att ta reda på mer om hälsa, egenvård och när det är dags att söka vård. Det är också där du genom att logga in kan förnya recept, läsa din journal och göra en mängd andra vårdärenden, säger Susanne Andersson, strateg på digitaliseringsavdelningen inom Region Norrbotten.

Innehållet kommer i stort sett vara samma som tidigare, både nationellt och regionalt, men med en ny design på en ny webbplattform. 1177.se kommer att vara bättre anpassad till användning i mobiltelefon och till lagstadgade krav på tillgänglighet för olika funktionsnedsättningar. En ny användarvänlig navigationsstruktur gör det lättare att hitta rätt bland sajtens omfattande innehåll.

Det pågår också ett arbete för att dra nytta av ny teknik för att ytterligare öka tillgängligheten till rätt information och rätt vård, erbjuda flera kanaler och ge invånare ökad möjlighet till egenvård. En del är framtagandet av en särskild app för 1177 Vårdguiden. Via appen och dess snabblänkar kan nås populära funktioner på 1177.se direkt i mobilen.  I appen kan man läsa texter på 1177.se, enkelt logga in för att till exempel se läkemedelsinformation eller läsa journalen, samt ringa 1177. Det går också att lagra och spara favoriter, till exempel till vårdmottagningar.

Förra året belönades 1177.se med utmärkelser för sitt begripliga språk av Språkrådet och som bästa webbplats i hälsokategorin av tidningen IDG. Dessutom har 1177.se slagit besöksrekord med över 13 miljoner besök under en månad.

Kontaktperson

Namn: Susanne Andersson
Titel: Strateg, Digitaliseringsavdelningen
Telefonnummer: 070-532 14 73 eller susanne.b.andersson@norrbotten.se





2 april 2019
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering

Mer på andra
webbplatser: