Luleå anordnar Sveriges första bra-mat-säkrade idrottsarrangemang

• Publicerad: 2019-01-18
Sveriges första bra-mat-säkrade idrottsarrangemang Marita Holst, ordförande Luleå City Basket, Katarina Halvardsson, distriktsidrottschef Norrbottens Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna, Annika Nordstrand, chef Region Norrbottens folkhälsocentrum, samt Anna Barthold, elitspelare, Luleå Basket.

I samband med att Luleå City Basket anordnar en Easy basket cup lanseras det nya konceptet ”Bra-mat-säkra din förening”. Det är utvecklat i samarbete mellan Norrbottens Idrottsförbund, SISU Idrottsutbildarna Norrbotten och Region Norrbotten.

Att bra-mat-säkra sin förening handlar om att bidra till en medvetnare och hälsosammare matkultur. Det innebär bland annat ett anpassat utbud i kafeterian, vattenstationer och ett minimerat utbud, eller inget alls, av läsk och godis.

– Små åtgärder kan göra stor skillnad. Vi vill på ett enkelt sätt, utan pekpinnar, inspirera föreningarna att erbjuda ett nyttigt sortiment som tilltalar. Genom att sänka priset på hälsosamma alternativ och exponera dem tydligt underlättar vi för både barn och föräldrar att göra val som är bra för ork och hälsa, säger Katarina Halvardsson, distriktsidrottschef på Norrbottens Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna.

Luleå City Basket först ut

Luleå City Basket var först ut med att arrangera ett bra-mat-säkrat arrangemang då de anordnade en Easy basket cup för nio flicklag den 19 januari.

Region Norrbotten driver sedan tidigare olika kostkampanjer, bland annat ”Ät dig pigg och glad”.

– Det här initiativet ligger helt i linje med det arbetet och den gemensamma nämnaren är att vi vill verka för goda kostvanor. De grundläggs tidigt och därför satsar vi på att öka kunskapen hos barn, ungdomar och deras föräldrar om hur rätt mat kan bidra till att de är fulladdade med bra energi hela dagen, säger Annika Nordstrand, chef för Region Norrbottens folkhälsocentrum.

Ladda bra mat

I samband med att bra-mat-säkra din förening nu lanseras i Norrbotten drar Region Norrbotten, Norrbottens Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna också igång en informationskampanj i sociala medier med filmen Ladda bra mat, där idrottsprofilerna Anna Barthold och Karl Fabricius medverkar. Syftet med filmen är att diskutera våra matvanor och ge tips om vad barn och ungdomar kan laddas med för att orka med träning och match.

– Det är otroligt viktigt med kosten, säger Anna Barthold i filmen.

Matsäkra idrottsarrangemang
Anna Barthold, Luleå Basket, och Karl Fabricius, Luleå Hockey, i filmen Ladda bra mat.

Se filmen Ladda bra mat.

Bra-mat-säkra föreningens arrangemang.

Loggor

Namn: Annika Nordstrand