Norrbottningar vill diskutera levnadsvanor

• Publicerad: 2019-07-16

Mer än åtta av tio norrbottningar är positiva till att vårdpersonal de möter diskuterar levnadsvanor som tobak, kost och motion. Det visar en temperaturmätning av vården som gjorts av Sveriges kommuner och landsting. På Jokkmokks hälsocentral jobbar distriktssköterskan Annelie Eklöw som pratar levnadsvanor varje dag.

En del av patienterna kommer via hälsosamtalet som erbjuds norrbottningar som fyller 30, 40, 50 eller 60 år. I Jokkmokk är hälsosamtalen populära. 51 procent av de kallade väljer att komma och många vill bli kallade igen.

– De blir peppade och vill visa att det sker en förändring. Väldigt många vill komma hit regelbundet och säger snälla, kalla mig igen, säger Annelie Eklöw, distriktssköterska.

Det är lätt hänt att sommaren fylls av grillkvällar med alkohol till maten. Försäljningsstatistik från Systembolaget visar att det säljs mer alkohol under sommaren. För en person med övervikt eller riskbruk när det gäller alkohol kan semestern bli svår.

– Ja och det är dessutom väldigt mycket kalorier i alkohol. Om man både ska äta gott och dricka flera öl blir en måltid lätt tre stycken kalorimässigt. Det är det många som inte tänker på.

När Annelie Eklöw pratar om levnadsvanor tar hon upp mat, motion, tobak och alkoholkonsumtion.

– När det gäller alkoholen inser en del att oj, jag hamnar visst på riskbruk. Man kanske tar en öl eller två till bastun, sen vin till maten och kanske en drink på det.

I Norrbotten är 84 procent positiva till att diskutera levnadsvanor, 11 procent är neutrala och 5 procent ser en sådan diskussion som något negativt. Svaren är ganska lika över hela Norrbotten, men det syns en liten skillnad i mittersta och södra Norrbotten där något fler är positivt inställda.

Tycker du att folk är mottagliga för råd?

– Ja det tycker jag absolut. De frågar: vad kan jag göra mer? De ber om tips på vad de kan ändra på. Jag brukar säga att allt är tillåtet, men man kan tänka på mängden och hur mycket man rör på sig. Det är ju intag och utgifter det handlar om.

Distriktssköterskans bästa sommartips när det gäller hälsa

• När du går och handlar, försök att se till att det du köper är nyckelhålsmärkt. Det finns på många produkter och det är lättare att titta efter nyckelhålet än att kolla exakt hur mycket protein och kolhydrater något innehåller. Nyckelhålet är ett smart val och en liten förändring i vardagen som ger skillnad på sikt.
  • Gör hellre små förändringar som du kan hålla än kortvariga livsomställningar. Att byta till ett bättre bröd, äta mer grönsaker och dricka mer vatten ger skillnad. Välj det som är lite bättre och rör på dig lite mer.
  • Du som försöker äta nyttigt och är bortbjuden kan äta lite innan så att du inte är vrålhungrig när det är dags för middag. På så sätt vet du att det du har ätit hemma är nyttigt.

15 juli 2019