Regiondirektören slutar

• Publicerad: 2019-03-25

Veronika Sundström som har varit regiondirektör i Norrbotten sedan 2015 kommer att lämna sitt uppdrag 30 april 2019.

– Tillsammans i den nya politiska ledningen har vi kommit fram till att vi vill rekrytera en ny regiondirektör, säger Kenneth Backgård (SJVP). Jag vill understryka att detta inte beror på någon oenighet eller på att vi inte är nöjda med hennes insatser. Hon har gjort ett mycket bra jobb men med tanke på kommande utmaningar vill vi se en ny kraft i ledningen.

– Jag är mycket glad och stolt över det vi tillsammans har åstadkommit i regionen under min tid. Att en ny politisk ledning vill byta regiondirektör är i sig inget konstigt utan en del av förutsättningar för denna typ av uppdrag, säger Veronika Sundström.

Regionen är mitt i en svår omställning som i grunden beror på svag befolkningsutveckling, en åldrande befolkning som påverkar sjukdomspanoramat kombinerat med länets stora geografiska avstånd.

– Allt sammantaget kräver nya arbetssätt, samverkan och digitalisering vilket är en resa som vi påbörjat i och med strategin för Framtidens hälsa och vård år 2035 och även den regionala utvecklingsstrategin (RUS). Det känns bra för mig att lämna över detta som en grund för det fortsatta arbetet, säger Veronika Sundström.

Veronika Sundström har varit anställd i regionen i drygt 22 år och tillträdde uppdraget som regiondirektör i november 2015. Hon kommer att avsluta sin anställning i Region Norrbotten och formellt fattas beslutet vid regionstyrelsen den 3 april. Veronika Sundström har ett avtal som innebär en uppsägningstid om sex månader då hon står till arbetsgivarens förfogande. Därefter avgår hon med lön under ett års tid, om Veronika Sundström får ny anställning eller andra uppdrag under den tiden så sker avräkning.

– Under rekrytering av en ny regiondirektör kommer det att utses en tillförordnad från 1 maj, säger Kenneth Backgård. Vem som blir tillförordnad regiondirektör är ännu inte klart.

Kenneth Backgård
Regionstyrelsens ordförande