Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Vanliga frågor

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Digitalen.

Jag vill fråga om sjukskrivning, förnya recept eller avboka tid?

Om det gäller sjukskrivning behöver du ta kontakt direkt med din hälsocentral. Om du vill förnya recept gör du det enklast genom att logga in på 1177 vårdguiden. Har du en bokat tid som du vill avboka behöver du kontakta din hälsocentral.

Vad kostar det att använda Digitalen?

Att chatta med oss är gratis. Om du bedöms behöva träffa oss via video eller på plats så kostar det som ett vanligt patientbesök.

Avgifter i vården

Vilken e-legitimation kan jag logga in med?

Du kan logga in med mobilt BankID, BankID på fil, foreign eID, Freja eIDPlus och Telia e-legitimation. Inloggningen sker i samarbete med 1177 vårdguiden.

Hur gör jag för att få en e-legitimation?

Här kan du läsa mer hur du skaffar e-legitimation.

Varför måste jag logga in med e-legitimation?

Vi vill att det ska vara säkert för dig som patient och är aktsamma om din integritet, därför är det viktigt att vi kan identifiera dig. Det säkraste sättet att göra det, är genom att logga in med e-legitimation.

Hur fungerar det om jag behöver lämna prover?

Om du behöver ta prov, så bokar vi eller du själv en tid för provtagning på din hälsocentral.

Varför måste jag svara på så många frågor?

Precis som vid ett vanligt besök behöver vi få grundlig information om hur du mår för att kunna göra rätt bedömning. Du kommer att få de frågor som är relevanta för dina besvär.

Ibland kan du även behöva skicka in bilder för att ge mer underlag för oss att bedöma. De svar du ger och eventuella bilder kommer att ligga till grund för vår bedömning.

Om jag har en fråga till mitt ärende måste jag göra ett nytt ärende?

Nej, du behöver inte göra ett nytt ärende om det gäller ett ärende som avslutades de senaste fyra dagarna. Om det ett äldre behöver du söka vård på nytt. När du får svar beror på vem hos oss som har hand om ditt ärende, oftast sker det på vardagar och i vissa fall kan du få svar under helgen.

Kan jag fått ett recept utskrivet genom Digitalen?

Om läkaren bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin kommer du att få det utskrivet på samma sätt som när du träffar din läkare på hälsocentralen. Vi följer Läkemedelverkets riktlinjer och anvisningar för förskrivning av recept.

Vill du förnya ditt recept, så loggar du in på 1177 vårdguiden.

Måste jag kunna svenska för att söka vård via Digitalen?

Våra frågeformulär finns i dag endast på svenska, men i chatten kan du använda engelska om det är lättare för dig.

Kan jag besöka Digitalen från utlandet?

Det går bra om du har tillgång till e-legitimation och internet.

9 februari 2021
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering