Hur sätter man en plats på kartan riktigt ordentligt?
Kontaktperson
,
Telefon:
E-post:
Vad sägs om att göra en blåsig vinterstad som Östersund känd för sin levande surfkultur? Det är precis vad wakeboard-åkaren, entreprenören och platsinnovatören Simon Jaktlund gjort med Surfbukten som han berättar mer om när han besöker Överkalix den 31 augusti.

Simon Jaktlund, Surfbukten. Vinnare Placebrander of the Year 2016.
I en globaliserad ekonomi med stor inflyttning till städerna och en åldrande befolkning har attraktionskraft kommit att bli ett nyckelbegrepp för de svenska kommunerna. Förmågan att locka till sig eller behålla människor, oavsett om de ska bo och leva, driva företag eller bara besöka, avgör i hög grad förmågan att utvecklas och växa.
Digitaliseringen ger företag stora möjligheter, samtidigt som konkurrensen nu blir tuffare från hela världen. Vi lever i en digitaliseringstransformation – i en värld där företag, människor och idéer enklare än någonsin förflyttar sig såväl inom som över landsgränser. Samtidigt innebär det att svenska städer, regioner och näringar går en allt tuffare konkurrens till mötes. I en globaliserad värld behöver du inte bara förhålla dig till dina närmaste grannländer när du ska attrahera de nödvändiga investeringar, kompetenser och nya invånare som krävs för ökad tillväxt. I en sådan värld är alla dina närmaste grannar. För att skapa stärkt attraktionskraft på lokal och regional nivå gäller det därför att underlätta företagande, bygga bostäder och att utveckla infrastruktur. Men även andra faktorer börjar utkristallisera sig som allt viktigare: vi måste alla bli bättre på att jobba målinriktat och långsiktigt kring strategiska frågor, samarbeta över gränserna mellan näringsliv och politik, ta tillvara lokala initiativ som vill utveckla platsen och våga satsa på det som gör oss verkligt unika.
Inom Norrbottens utvecklingsstrategi (RUS) lyfts arbetet med att främja attraktiva livsmiljöer. För Norrbotten och dess kommuner är det viktigt att locka till sig människor och företag och motivera dem att stanna och bidra till den lokala och regionala utvecklingen.
Stärkt lokal attraktionskraft
Tillväxtverket har under perioden 2015–2018 genomfört programmet Stärkt lokal attraktionskraft. Programmet ska stödja och vidareutveckla det arbete som kommuner och andra aktörer bedriver för ökad attraktionskraft. Kommunerna får finansiering för att utveckla ett systematiskt och långsiktigt arbete för stärkt attraktionskraft utifrån lokala förutsättningar. Tillväxtverket har utsett tio pilotkommuner i Sverige varav Överkalix är en av dessa pilotkommuner. Region Norrbotten har valt att medfinansiera satsningen i Överkalix.
Inom projektet Besökslandet som drivs av Överkalix utveckling AB i nära samarbete med kommunen utvecklas en modell för ökad dialog kring utvecklingsfrågor mellan kommunen, politiker, företagare och medborgare för att fortsätta arbetet med att öka attraktionskraften på lång sikt.
Konferens 31 augusti
Den 31 augusti får du veta mer om hur Överkalix arbetar för ökad attraktionskraft utifrån sina lokala förutsättningar då konferensen "Platsutveckling genom samverkan" går av stapeln i Överkalix Folkets hus.
Program och anmälan
Kontakt
Monica Lejon
Titel: Näringslivsstrateg
E-post: monica.lejon@norrbotten.se
Tel: 0920-711 76