Cosmic - nytt vårdinformationsstöd

Cosmic

Lördagen den 23 november 2024 tar Region Norrbotten steget och byter sitt vårdinformationsstöd från VAS till Cosmic.

Detta byte är nödvändigt för att möta dagens och framtidens behov inom vården, där ökad digitalisering av processer är avgörande för att underlätta arbetet för både vårdpersonal och patienter. Det gamla systemet stödjer inte längre vårdens utveckling.

Cosmic kommer att bidra till mer effektiva arbetsflöden, färre inloggningar och en smidigare vårdupplevelse. 

Mot en samlad informationskälla

Med Cosmic tar vi ett steg mot en mer samlad och tillgänglig informationskälla för vårdpersonalen. I takt med att systemstödet utvecklas kommer dubbel dokumentation att minska, och arbetet blir smidigare genom att fler processer digitaliseras. Målet är att all relevant information om patienten ska finnas på ett ställe, vilket underlättar för personalen att planera besök och förbättrar överblicken över patientens vård.

Vad betyder detta för dig som patient?

För dig som patient innebär Cosmic att du på sikt inte kommer att behöva upprepa grundläggande information vid flera vårdkontakter inom Region Norrbotten och hos privata hälsocentraler, eftersom all relevant information successivt kommer att bli mer tillgänglig för vårdpersonalen. Detta kommer att stärka patientsäkerheten och göra det enklare för vårdpersonalen att få en helhetsbild av din vård.

1177.se

1177.se kommer fortsatt att vara din ingång till vården där du kan:

  • Se din journal
  • Boka och omboka tider
  • Förnya recept
  • Hantera andra viktiga vårdärenden

Precis som tidigare har du som patient möjlighet att spärra delar av din journal. De spärrar som fanns i det gamla vårdinformationsstödet kommer även att finnas kvar i Cosmic.

Övergången till Cosmic – Vad du kan förvänta dig

Som patient behöver du inte göra något själv. Din journal och alla uppgifter om dig flyttas automatiskt till det nya vårdinformationsstödet.

Samtidigt pågår arbetet intensivt för att göra bytet så smidigt som möjligt, men under de första veckorna efter övergången kan du som patient märka vissa förändringar. 

Om du besöker oss vid införandet och veckorna efter kan du eventuellt uppleva att besöket tar lite längre tid. Det är för att alla i personalen är nya som användare i systemet.

Om du har fått besked om att du ska få en kallelse inom en viss tid och inte har fått det, får du gärna ringa och dubbelkolla med din vårdkontakt. Exempelvis din hälsocentral, klinik eller mottagning.

Förberedelser och utbildning

Att byta vårdinformationsstöd är ett stort projekt som kräver noggranna förberedelser och utbildning. Mycket tid och resurser har lagts ner för att förbereda alla som jobbar inom vården inför övergången till Cosmic, och all vårdpersonal har fått utbildning för att säkerställa att de är redo att arbeta i det nya stödet.

På sikt kommer Cosmic att ge stora fördelar för både patienter och personal genom förbättrade arbetsflöden, färre inloggningar och en mer tillförlitlig vårdupplevelse.

Enhetlighet över hela landet

Region Norrbotten inför sitt nya vårdinformationsstöd i samarbete med flera andra regioner i Sverige. Inom en snar framtid kommer 19 av Sveriges 21 regioner att använda någon version av samma vårdinformationsstöd, vilket skapar en hög grad av enhetlighet inom vården över hela landet. Även om varje region har sitt eget, fristående system, öppnar det här upp möjligheter att enklare dela information mellan regionerna och dra nytta av gemensamma erfarenheter och kunskap.