Framgångsrikt arbete med bedömningsteam på Laponia
Alla patienter som kontaktar Laponia hälsocentral i Gällivare för en medicinsk bedömning före klockan tolv får en återkoppling samma dag. Om det är brådskande får de träffa läkaren samma dag, något som ett nyinrättat bedömningsteam avgör så att de patienter som har störst behov får komma in först.
Ebba Ringqvist, ST-läkare, Rebecka Wennberg, sjuksköterska, Vilhelmina Lidström, sjuksköterska, och Marita Eriksson, enhetschef, på Laponia hälsocentral i Gällivare.
Marita Eriksson, som är enhetschef på hälsocentralen, berättar att det förändrade arbetssättet har varit en stor framgång för både patienter och medarbetare och inneburit både ökad patientsäkerhet och förbättrad arbetsmiljö.
Hon beskriver den stress de upplevde tidigare:
– Vi öppnar klockan åtta och tidigare kunde alla tider vara slut redan klockan nio. Dessutom handlade vi patienterna i tur och ordning, inte utifrån någon prioritering. Nästa samtal kanske var viktigare, men då kunde läkartiderna redan vara slut. Vi hade ingen helhetsbild.
– Patienterna som inte kom fram fick ringa på nytt nästa dag och ibland till och med flera dagar i följd säger sjuksköterskan Rebecka Wennberg och tillägger:
– När vi tog emot patienter som inte hade lyckats få någon läkartid fick vi sjuksköterskor konsultera och störa de läkare som satt upptagna med andra patienter.
Sedan bedömningsteamen infördes på Laponia hälsocentral har arbetsmiljön förbättrats samtidigt som de patienter som har störst behov får hjälp först.
Ettårsjubileum
För att lösa problemet studerades hur man arbetar på andra håll i landet, berättar ST-läkaren Ebba Ringqvist.
– Vi hade bland annat en läkare från Göteborg som jobbade här som vi tog inspiration från och vi tittade på hur de arbetar med lättakuter på andra håll i Norrbotten, men det tyckte vi inte passade hos oss. Vi har ett stort geografiskt område så för de som bor flera mil bort är det en stor fördel att slippa drop-in.
På en planeringsdag hösten 2023 ägnades i stort sett all tid åt att fundera på hur man skulle gå vidare och det slutade med att en arbetsgrupp bildades, som fortfarande är verksam.
– Våren 2024 började vi med det nya arbetssättet, vilket innebär att vi hade ettårsjubileum för ett tag sedan, säger Marita Eriksson.
Bedömningsteam avgör
De patienter som tar kontakt med hälsocentralen kommer in antingen via telefon, 1177 eller chatt i Min vård Norrbotten-appen.
– Den som tar emot patienten bestämmer hur vi ska gå vidare och om man behöver skicka ärendet till bedömningsteamet via vårt journalsystem Cosmic, berättar Rebecka Wennberg.
Vilhelmina Lidström berättar att alla ärenden som kommer in före klockan tolv bedöms och återkopplas till patienterna samma dag.
– De som kommer in efter det går bedömningsteamet igenom dagen efter.
Läkare och sjuksköterska
Bedömningsteamet består alltid av en läkare och en sjuksköterska och kan vara både medarbetare på plats och på distans.
– De enda som inte deltar i bedömningsteamet är vikarier och stafettläkare eftersom vi vill att man ska känna till organisationen, säger Marita Eriksson.
– Det är en fördel att känna till patienterna. Många av dem är kroniskt sjuka som vi haft kontakt med tidigare och vi försöker styra dem mot något av de fyra team de brukar gå till i första hand. Då kanske de kan behöva vänta ytterligare någon dag om det inte är akut för att de ska få träffa sin ordinarie läkare som har en bättre helhetsbild, säger Ebba Ringqvist.
Ebba Ringqvist, Marita Eriksson, Rebecka Wennberg och Vilhelmina Lidström i korridoren på Laponia hälsocentral bredvid konstverket Plåsterpojken av Anna Sjons Nilsson.
Inte alltid läkare
Medarbetarna kommer också överens med patienterna hur de ska få ta del av bedömningsteamets svar, att de läser på 1177 senast kl 12.00 eller att de blir uppringda.
– Det som passar dem bäst. De som har störst behov av vård får en läkartid samma dag, men om det inte är lika brådskande kan de få en läkartid upp till tre veckor efteråt och ibland kanske de istället får träffa en sjuksköterska, fysioterapeut eller samtalsbehandlare, säger Rebecka Wennberg.
– Om det till exempel handlar om en patient som är tungandad får de en läkartid snabbt samma dag, medan det i andra fall kan räcka med att vi ringer upp dem eller skriver ned egenvårdsråd i journalen, säger Ebba Ringqvist.
Även Kiruna hälsocentral
För medarbetarna på Laponia hälsocentral har det nya arbetssättet mottagits väl.
– Ja, vår arbetsmiljö är mycket bättre nu och vi slipper informera patienterna om att de får återkomma i morgon, säger Vilhelmina Lidström.
– Istället för att de som ringer först ska få första bästa tid är det rätt patienter som prioriteras nu, säger Ebba Ringqvist.
Marita Eriksson konstaterar att arbetssättet utvecklas allt eftersom och att det även har införts på Kiruna hälsocentral, som har samma verksamhetsområdeschef, någon månad efter Laponia.
– Det vi framför allt justerat är återkopplingen till patienterna, där vi nu har ett talmanus för att inte missa viktig information, säger Marita Eriksson, som också medger att även Laponia hälsocentral har utmaningar i form av svårigheter att rekrytera tillräckligt många medarbetare, även om hon gläder sig åt att tre fastanställda sjuksköterskor nyligen blivit fem.
– Det är två till som också kan hjälpa till att svara på alla telefonsamtal.
Text och foto: Jonas Hansson