Den okända sjätte våningen
Sterilcentralen är för många en okänd del av vården, men inte desto mindre avgörande för att operationsverksamheten har rena, hela och steriliserade instrument. Varje dag rengörs och sorteras tusentals olika instrument med tillbehör och nu har sterilcentralen på Sunderby sjukhus fått hjälp av en uppdaterad programvara som håller koll på allt och ökar patientsäkerheten.
Annica Lundström, sektionsledare och operationssjuksköterska, samt Maria Hedqvist, undersköterska, visar hur de skannar vartenda instrument före och efter operation och packar dem i gallerkorgar.
Sektionsledaren Annica Lundström möter upp vid hissarna på bottenplan i akutflygeln. Högre än våning fem kommer man inte om man inte har särskilt behörighet.
– Det är lite som Fort Knox och det är inte direkt någon som släntrar in här utan vi är nog ganska anonyma för de flesta, säger hon när vi beger oss upp mot den för många okända sjätte våningen, längst upp i byggnaden.
Varje steg spåras
Med stöd av leverantören Getinges system T-DOC dokumenteras och spåras här varje steg i steriliseringsprocessen. Det går att följa vem som har gjort vad, exempelvis vem som tagit ut ett visst instrument, vem som har desinfekterat det, vem som har satt in det i autoklaven, där steriliseringen sker, och om maskinerna har fungerat som de ska.
– Sedan vi införde systemet för 25 år sedan har all information sparats vilket också gör att vi kan gå tillbaka om det exempelvis sker ett infektionsutbrott och se om samma personer, galler, instrument eller maskiner varit involverade i det, säger Annica Lundström.
Med det nya uppdaterade datasystemet kan alla instrument ”packas” från skärm. På skärmen kan medarbetarna stämma av att det är rätt instrument.
Streckkoder
Systemet säkerställer spårbarheten genom streckkoder på alla kirurgiska instrument. Det gör att de kan följas från att de kommer in smutsiga och blodiga tills de har steriliserats för att därefter packas i gallerkorgar förberedda för olika typer av operationer.
Systemet har nu fått en uppgradering med en ny modul för kontrollräkning – eller som det kallas internt: att ”packa från skärm”. Det nya är att alla instrument fotograferas av medarbetare på Sterilcentralen så att en bild på hur de ser ut poppar upp på dataskärmen då de skannas.
– Det tar bort lite av den mänskliga faktorn och underlättar inte minst för nyanställda då det tar tid att lära sig alla 6 000 instrument, något man fått plugga in tidigare. Nu kommer det istället upp en bild på att det är rätt, säger Maria Hedqvist, en av de många undersköterskor som tillsammans med steriltekniker arbetar på Sterilcentralen.
”Längre tillbaka skötte operationssjuksköterskorna själva sina instrument förutom en mindre sterilcentral för externa kunder, men när Sunderby sjukhus byggdes startades Sterilcentralen här och i samband med att nya akutflygeln byggdes för några år sedan fick vi helt nya lokaler,” säger Annica Lundström och Maria Hedkvist.
Ökad patientsäkerhet
Hon tillägger:
– Det går också att lägga in videor på hur man sätter ihop och tar isär olika delar och hur de ska placeras rätt. Det bidrar till ökad patientsäkerhet,
– Om vi missar och gör fel går det kanske inte att genomföra en operation eller så kan en sövning behöva förlängas för att ett instrument lagts fel. Den typen av misstag minimeras, säger Annica Lundström.
Kontrollräkning
Kontrollräkningen görs både av sterilcentralens medarbetare, men också av operationssjuksköterskorna före och efter en operation.
– Förr skedde kontrollräkningen med papperslistor och i värsta fall kunde man då missa en rad. Nu bockas varje instrument av i datorn innan vi kan gå vidare i processen. Det kan vara allt från specialinstrument till saxar, peanger, pincetter och små skruvar, säger Annica Lundström.
– Vi har en särskild hiss där vi kör rena instrument ned till operation våningen under oss och en annan hiss som enbart är till för att skicka smutsiga instrument tillbaka till oss för att diskas och steriliseras säger Maria Hedqvist.
Annica Lundström tittar fram bakom en vagn med galler full av instrument. Längst ned till vänster en diskmaskin och till höger instrument från Operation Kalix som steriliserats i en autoklav, en slags tryckkokare. Processen från smutsigt till sterilt tar cirka tre-fyra timmar.
Transporter över länet
Sterilcentralen på Sunderby sjukhus servar också verksamheter i övriga länet och det går dagliga transporter med smutsiga respektive steriliserade instrument.
Maria Hedqvist konstaterar att det numer är betydligt fler mottagningar och hälsocentraler som genomför mindre operationer själva.
– Sterilcentralen i Luleå tar hand om merparten av dessa instrument, men även sjukhusen i Gällivare och Piteå har sterilcentraler som hanterar sina geografiska områden. Även Kalix sjukhus kommer att återstarta sin sterilcentral framöver.
– Sterilcentralen är en oerhört viktig del av operationsverksamheten. Sedan några år tillbaka har vi därför också utökat vårt öppethållande. Om det inte fungerar hos oss skulle det bli kris i vården, säger Annica Lundström.
Text och foto: Jonas Hansson
Sterilteknikern William Stoltz tar hand om disk från en operation. Varje år hanteras cirka 50 000 enheter, men en enhet kan bestå av flera delar, exempelvis 100 skruvar eller flera mindre instrument – så totalt beräknas fler miljoner delar årligen passera Sterilcentralen.
På lagret finns färdiga sterila enheter för olika typer av operationer, som operationspersonalen själva kan hämta ut. Vissa specialinstrument, speciellt ortopedens, kan väga väldigt mycket. Alla delar som hör till den nya operationsroboten kräver nästan en halvtidstjänst på Sterilcentralen för att rengöras och steriliseras.