Entrévärdarna firar 15 år i Sunderbyn

Entrévärdarna är en trygghet för patienter som ska till och från mottagningar och avdelningar. Samtidigt får människor med funktionsnedsättning ett meningsfullt arbete. En vinn-vinn-verksamhet som i höst fyller 15 år.

Entrévärdar, Sunderby sjukhus


Värdarna håller till i taxiväntrummet, i anslutning till huvudentrén i Sunderbyn. Deras verksamhet är baserad på två affärsidéer. Den ena är att tillhandahålla hämtnings- och lämningstjänster på sjukhuset. Den andra går ut på att erbjuda personer som står långt från arbetsmarknaden en sysselsättning.

– Vi utför ledsagning av patienter, både besökare som kommer med sjukresor och de som reser hit med buss eller bil på egen hand. Vi följer dem till deras mottagning eller avdelning. Vi hämtar även patienter som ska lämna sjukhuset, berättar entrévärden Maria Björk.

Allt började som ett projekt på Sunderby folkhögskola. För 15 år sedan, hösten 2007, startade det sociala arbetskooperativet Entrévärd 0710.

Verksamheten drivs i form av en ekonomisk förening och vilar på kooperativa värderingar. Det innebär till exempel att beslut tas gemensamt och att varje medlem har en röst. En styrelse bär det yttersta ansvaret.

Veronica Kenttä, Jeanette Palmblad, Maria Björk och Linnea Uusijärvi är fyra av åtta entrévärdar i Sunderbyn.

Förstår varandra

Entrévärdarna har samtliga någon form av funktionsnedsättning, fysisk eller psykisk, och är anställda med lönebidrag.

– Det hade varit svårt att få verksamheten att gå ihop ekonomiskt annars, säger Jeanette Palmblad, som är inne på sitt fjärde år som ledsagare.

Hon tillägger att alla jobbar 100 procent av sin arbetskapacitet. Det innebär allt från 50 till 100 procents arbetstid.

– Vi har stor förståelse för varandra och vet av egen erfarenhet att man inte orkar lika mycket varje dag. Har någon mycket ont kan han eller hon ta hämtningar som ligger närmare i sjukhuset eller bara ta det lite lugnt emellanåt. Vi försöker anpassa så att alla ska orka med jobbet.

Sjukhuset är stort vilket innebär många steg varje dag för Jeanette Palmblad, Maria Björk och de andra entrévärdarna.

Stödjande hand

Entrévärd 0710 har avtal med Länstrafiken, taxibolag och Region Norrbotten. Vid lämningar följer chauffören patienten till taxiväntrummet där värdarna tar över och påbörjar ledsagningen. En del kunder, som de kallas här, skjutsas i rullstol. Andra går själva men behöver en stödjande hand.

Det finns också synskadade och de som har svårt att hitta av andra anledningar, till exempel på grund av kognitiva nedsättningar.

– När vården bokar en sjukresa för en kund som ska åka hem och behöver hjälp skickar de ett meddelande till vår dator. Vi hämtar patienterna och följer dem till taxiväntrummet, där sedan chauffören hämtar dem, berättar Maria Björk.

Veronica Kenttä i taxiväntrummet dit beställningar om ledsagning skickas digitalt.

Entrévärdar har hjälpt patienter i Sunderbyn till och från vårdbesök under 15 års tid.

En trygghet

I ledsagningen ingår även hjälp med incheckning och lotsning till apoteket, för dem som behöver mediciner med sig hem.

– Många är tacksamma över att de kan få hjälp av oss.

Ibland håller de patienten sällskap i taxiväntrummet, till exempel om någon är orolig, ledsen eller har ont. Då och då tar de även hand om personer med demens som absolut inte kan lämnas ensamma i väntan på taxin.

– Vi har tystnadsplikt och frågar aldrig vad någon har för besvär, men många kunder berättar själva. Man märker att de känner sig tryggare om de har någon att prata med, säger Jeanette Palmblad.

Även om det är korta möten kan det uppstå tillitsfulla samtal.

– Men vi känner alltid av hur personen vill ha det. En del vill vara tysta och då anpassar vi oss förstås efter det, säger Maria Björk.

En del patienter återkommer flera gånger i veckan under en längre period. Dem lär entrévärdarna ofta känna på ett djupare sätt.

Avlastar vården

Även sjukhusets personal uppskattar deras tjänster, som innebär en välkommen avlastning i det dagliga arbetet. Men alla känner inte till att entrévärdarna inte är regionanställda.

– Vi har än så länge inget avtal med Region Norrbotten om att ledsaga patienter mellan mottagningar, till exempel till och från röntgen. Därför kan vi tyvärr inte utföra den tjänsten trots att vi ibland får frågan, säger Maria Björk.

Inför en hämtning vill de veta om patienten har packning med sig eller ska förbi apoteket på hemvägen. De behöver även känna till om han eller hon har en demenssjukdom.

Lämnar ingen

Entrévärdarna har öppet mellan 7 och 16 måndag till torsdag och mellan 7 och 15 på fredagar. Det innebär att de inte kan ta på sig att hjälpa patienter senare än klockan 16 måndag till torsdag och 15 på fredagar.

Efter den tiden är det i stället taxichauffören som hämtar på mottagningen eller avdelningen.

– Däremot lämnar vi aldrig en patient som vi har tagit på oss. Vi väntar alltid tills taxin kommer, även om den är försenad och vi egentligen har slutat för dagen, säger Jeanette Palmblad.

Maria Björk har arbetat som entrévärd sedan 2012 och trivs. ”Här växer man verkligen som människa”, säger Jeanette Palmblad, till höger.

Många steg

Hämtar och lämnar gör de på hela sjukhuset, förutom inom psykiatrin. Vårdplatsbrist och annat har gjort att uppdragen är färre nu än före pandemin, men ändå kan det bli många steg varje dag.

Samtidigt är det roligt när det är fullt upp, tycker entrévärdarna.

– När det är mycket att göra och allting rullar på blir det mer endorfiner. Det är bättre än när det är för lugnt. Mest jobb har vi mellan halv elva och tre varje dag, berättar Maria Björk.

Vad är det bästa med att vara entrévärd?

– Det är ett meningsfullt arbete där jag får möta och hjälpa många människor. Dessutom blir man förstådd av sina kollegor när man har ont. På en vanlig arbetsplats får man sätta på sig en mask och försöka visa sig stark i stället, säger Jeanette Palmblad.

Text och foto: Ulrika Englund