Mammografirådgivningen i Norrbotten – ett framgångskoncept
Mammografin i Region Norrbotten har ett unikt upplägg med en egen telefonrådgivning, där deras röntgensjuksköterskor hjälps åt att ta samtalen. Dessutom är det den enda regionen som uppfyller ledtiden inom det standardiserade vårdförloppet för bröstcancer.
Anna Lundström och Susanne Wuopio är röntgensjuksköterskor på mammografin vid Sunderby sjukhus och Anne Kemi, i mitten, är chef för regionens mammografienhet. Under hösten presenterade de sitt framgångskoncept på Röntgenveckan i Örebro.
Omkring hälften av patienterna på Sunderby sjukhus kliniska mammografimottagning kommer via remiss, oftast från en hälsocentral. Detta eftersom primärvården står för första linjens hälso- och sjukvård. Det gäller även bröstrelaterade symtom.
– Vi har också kvinnor som ringer direkt till mammografins telefonrådgivning, antingen på eget initiativ eller för att de blivit hänvisade av 1177. Vår roll handlar ofta om att lyssna, förklara och därigenom lugna den som ringer. Vi upplever att det är ett arbetssätt som hjälper till att minska oron hos kvinnorna samt att tiden till undersökning och eventuell behandling blir kortare, säger Anne Kemi, enhetschef för regionens mammografienhet.
Hon tillägger:
– Utifrån hur de svarar på våra frågor kan vi sedan ge råd eller lägga upp en remiss för utredning, till exempel mammografi
Uppfyller ledtiden
Enligt det nationella standardiserade vårdförloppet (SVF) ska det som mest ta 35 dagar från en kontakt med "välgrundad misstanke" om bröstcancer till start av behandling. Region Norrbotten var 2023 den enda regionen som uppfyllde den ledtiden, vilket mammografins rådgivning bidrar till.
– Vi ingår i en vårdkedja där alla delar måste fungera för att nå ett bra resultat och det gör det, säger Anne Kemi.
Mammografin i Norrbotten startade 1989 och telefonrådgivningen påbörjades strax efteråt.
– Röntgensjuksköterskorna på mammografin delar på ansvaret för den. Vi är vad vi vet den enda mammografienheten i landet som har det här upplägget, säger Susanne Wuopio, som har arbetat som röntgensjuksköterska på mammografin sedan 2014.
Röntgensjuksköterskan Susanne Wuopio i det dagliga arbetet på mammografin.
Hormonella besvär
I många fall behövs ingen undersökning eftersom det kan vara symtom som försvinner och inte är av allvarlig karaktär.
– Ofta handlar det om hormonella besvär som varierar över tid i menscykeln, säger Anna Lundström, röntgensjuksköterska och teamledare på mammografin.
Att avvakta när det inte är befogat med mammografi innebär även att kvinnor utsätts för färre undersökningar med joniserande strålning.
I samband med Röntgenveckan i Örebro hade mammografin i Norrbotten bjudits in för att berätta om sitt framgångskoncept.
Susanne Wuopio beskrev i ett seminarium där hur röntgensjuksköterskorna som svarar i telefon följer ett rådgivningsdokument. Där noteras bland annat patientens egen beskrivning, till exempel om det är en knöl i bröstet, om det finns rodnad, svullnad, eksem, smärta eller ömhet och om kvinnan är gravid eller ammar.
– Vi har också andra dokument vi följer och kan även fråga våra kollegor om det behövs, bland annat våra bröstradiologer som vi har ett nära samarbete med.
Under ett av Röntgenveckans mammografiseminarier föreläste Susanne Wuopio om den framgångsrika mammografirådgivningen som Region Norrbotten är ensam i Sverige om.
Mest samtal i oktober
Antalet samtal till telefonrådgivningen varierar under året. I snitt är det 1300-1600 samtal i månaden som besvaras och flest kommer in måndagar och tisdagar.
Ungefär hälften av alla remisser till mammografin i Norrbotten kommer från mammografirådgivningens sjuksköterskor och är att betrakta som egenremisser.
– Under oktober då det är Rosa bandet-kampanjen är det alltid extra många som ringer till oss, säger Anna Lundström och tillägger att även medarbetare från andra enheter inom regionen ringer och rådfrågar mammografin.
Variation i arbetet
Telefonrådgivningen medför att man redan har skapat en första kontakt med kvinnan om det visar sig att hon behöver komma för undersökning.
– Vi säger dessutom alltid till de som ringer att de kan ringa tillbaka när de vill, säger Anna Lundström.
Röntgensjuksköterskorna delar på de tre telefonpassen varje dag (förutom fredagar då det är två).
– Det ger oss variation i arbetet. Hur många som ringer samtidigt varierar, men om vi är många på plats kan det ibland vara tre personer som svarar, säger Susanne Wuopio som också konstaterar att telefonrådgivningens samtal medför att röntgensjuksköterskornas kompetens och erfarenhet ökar för varje år.
Röntgensjuksköterskorna Anna Lundström och Susanne Wuopio konstaterar att mammografirådgivningen i Norrbotten får extra mycket samtal i oktober då det är Rosa bandet-kampanjen.
Långa avstånd
På Röntgenveckan diskuterades också Socialstyrelsens krav att alla screeningenheter arbetar för att öka deltagandet av kvinnor från utsatta områden.
– Vi har redan högt deltagande i vår screening. Närmare 85 procent av de kvinnor som kallas kommer till oss för hälsoundersökning, säger Susanne Wuopio och tillägger:
– En utmaning är de långa avstånden. Om en kvinna med långt till sjukhuset har ett annat besök på något av våra sjukhus inplanerat försöker vi därför alltid samordna så att hon samtidigt kan göra sin undersökning hos oss.
Text och foto: Jonas Hansson