Många ringer vårdgarantienheten
Varje dag ringer upp till 300 personer till Region Norrbottens vårdgarantienhet. Region Norrbotten arbetar nu för att kunna svara på fler av samtalen.
Sex personer jobbar på Region Norrbottens vårdgarantienhet. Av dem så bemannar hälften telefonerna medan övriga arbetar med redan inkomna ärenden.
– Vi kommer att anställa fler i närtid för att det ska bli lättare för medborgarna att få kontakt med oss, vi har nyligen kunnat öppna upp för fler samtal per dag men vi behöver kunna ta betydligt fler, säger Pia Krutrök, enhetschef för vårdgarantienheten.
Under telefontiden (måndag–torsdag, 07.00–11.30 och 13.00–14.00) ringer ungefär 270-300 personer till Region Norrbottens vårdgarantienhet. Samtalen kan ta lång tid och frågorna varierar. Vårdgarantienheten jobbar mot hela regionen och hjälper alla kliniker. Det går inte att kontakta vårdgarantienheten på något annat sätt än via telefon.
– Vi arbetar med att kunna att utöka telefontiden. Vi beklagar att det är svårt att få kontakt med oss. Om du inte får en uppringningstid, ring oss igen nästa dag.