Mobil tandvård gör livet bättre för äldre

Folktandvårdens mobila tandvårdsteam utför behandlingar på patienter som bor på ett Särskilt boende för äldre, SÄBO. Satsningen framhålls som ett exempel på ett utmärkt förändringsarbete i Region Norrbotten. ”Det känns fint att tandvården för våra sköra grupper lyfts fram och premieras”, säger tandvårdschef Maria Pettersson.

Sandra Greus och Anna Näsström, i vita arbetskläder, tittar in i kameran.
På den flyttbara tandvårdskliniken kan Sandra Greus och Anna Näsström utföra nästan alla undersökningar och behandlingar man kan göra på en vanlig klinik.

Under konferensen Chefsdagarna i mitten av oktober presenterades vinnarna inom tre kategorier, där Årets förbättring för patient eller medborgare gick till Folktandvården för arbetet med mobil tandvård.

Sedan verksamheten startade under våren 2023 har tolv boenden på fem orter i Norrbotten haft besök av teamen, som använder sig av en mobil tandvårdsutrustning. Totalt har cirka 780 äldre patienter undersökts och behandlats.

Viktigt för måendet

Maria Pettersson är stolt över utmärkelsen, men framför allt glad över att en verksamhet uppmärksammas som riktar sig till en svag grupp i samhället.

– Munhälsan är ju en så viktig del av vår allmänna hälsa och vårt mående i stort. Detta blir särskilt påtagligt för den som är beroende av andras omsorg för sin dagliga munvård. Vi i Folktandvården tar verkligen ansvar för de som behöver oss mest, säger hon.

Verksamheten innebär att teamet möter patienten för tandvårdande insatser i ett lämpligt rum på SÄBO.

Trygg miljö

Att tandvården kommer till denna patientgrupp i stället för tvärtom har flera fördelar. Bland annat har fler äldre kunnat undersökas och behandlas, återbuden har varit färre och miljön har för många patienter känts tryggare (se nedan för juryns motivering).

Förutom de inledande insatserna krävs fortlöpande en hel del jobb för att få allt att fungera.

– Detta är ett riktigt lagarbete med mycket planering på olika nivåer och såklart med utförandet av tandvården vid de särskilda boendena. Våra medarbetare är flexibla med hög kompetens i alla led, säger Maria Pettersson.


Under Chefsdagarna utsågs Folktandvårdens satsning på mobil tandvård till vinnare av utmärkelsen Årets förbättring för patient eller medborgare. Här tar verksamhetscheferna Elin Lundgren och Lena Vikberg emot diplom av regiondirektör Ulrika Sundquist. Till höger i bild HR-direktören Henrik Söderström. Foto: Maria Lindgren

Här repriserar vi en artikel om arbetssättet. Den publicerades första gången i slutet av maj 2023. Sjukhustandläkare Anna Näsström och tandsköterskan Sandra Greus, som var med vid starten, är numera verksamma vid enheten för käkkirurgi i Sunderbyn.

Nu får äldre tandvård direkt på boendet

Drygt 50 brukare på Bergvikens vård- och omsorgsboende i Luleå har fått tandvård utan att behöva resa till tandvårdskliniken. Det är Folktandvårdens nya mobila tandvårdsteam som utför behandlingarna på boendet.

Sjukhustandläkare Anna Näsström och tandsköterskan Sandra Greus har jobbat i totalt tre veckor i en tillfällig lokal på boendet. Där har de monterat upp all utrustning som behövs för undersökningar och behandlingar.

– Vi kan laga hål, ta bort tandsten och dra ut tänder. Vi har med oss utrustning och kan ta röntgenbilder om det behövs. Vi kan göra i princip allt som kan göras på en vanlig tandvårdsklinik, säger Anna Näsström.

Under de tre veckorna som Sandra Greus och Anna Näsström driver klinik på äldreboendet får fem till sex patienter tandvård varje dag.

Varje dag hinner de ta emot fem–sex patienter. Under de tre veckorna de är på boendet sker 50 till 60 patientbesök. Alla brukare som är listade hos Folktandvården och antingen står i kö eller snart ska kallas på undersökning blir omhändertagna av det mobila teamet.

– Det här är en patientgrupp som ibland behöver avboka sina tider hos oss med kort varsel. Nu när vi är på boendet är det lätt för personalen att ändra i dagsprogrammet så att vi kan ta in en annan patient istället för att stolen står tom, säger Sandra Greus.

Direktkontakt med personalen

Patienterna slipper tidskrävande resor och känner sig ofta tryggare i hemmiljö. Omsorgspersonalen på boendet sparar mycket tid eftersom en resa till tandvårdskliniken ofta tar en halv dag i anspråk.

– För oss inom Folktandvården är det bra att få direktkontakt med personalen på boendet eftersom det är de som stöttar med den dagliga skötseln av mun och tänder, säger Anna Näsström.

Nästa gång ska det mobila teamet till ett annat särskilt boende i Luleå. Sedan är tanken att den mobila utrustningen ska flyttas runt mellan kommunerna i Norrbotten.

Text och foto: Emma Bergström Wuolo


Fakta: Årets förbättring för patient eller medborgare

Priset går till medarbetare eller team i Region Norrbotten som tagit ansvar, gjort skillnad och jobbat tillsammans vilket inneburit förbättring för patient eller medborgare.

Vinnaren 2024 är: Folktandvården för arbetet med mobil tandvård på Särskilt boende för äldre (SÄBO)

Juryns motivering:

Folktandvården har en stor utmaning i att, med begränsade personella resurser, arbeta för att främja munhälsan hos den äldre befolkningen. De har startat upp en verksamhet med mobil tandvårdsutrustning där de kan möta patienten i lämpligt rum på SÄBO för tandvårdande insatser. Detta har inneburit fler patienter, färre återbud, tryggare miljö för patienten, effektivare nyttjande av resurser inom både tandvården och SÄBO samt en positiv inverkan på munhälsan hos äldre. Ett utmärkt exempel på hur ett förändrat arbetssätt kan gynna samtliga resurser kring en patient. Här har man verkligen sett till patientens bästa och anpassat arbetssätt för att nå denna grupp på bästa sätt.