Beslut i korthet - regionstyrelsen 18 mars

Regionstyrelsen beslutade att föreslå regionfullmäktige att godkänna årsredovisningen för 2024 och använda 654 miljoner kronor ur resultatutjämningsreserven för att nå ett resultat i balans. Vidare beslutades att godkänna jämställdhetsrapporten och att köpa en fastighet i anslutning till Kalix sjukhus från Kalix syltfabrik.

Beslut i korthet

Nedan redovisas besluten kring ett urval av ärendena. För en komplett redovisning av samtliga ärenden hänvisas till handlingarna. För fullständiga beslut hänvisas till protokollet, som normalt publiceras senast en vecka efter mötet.

Dagordning – Handlingar – Protokoll

Årets resultat för 2024 är positivt med 7 mnkr, vilket är 412 mnkr bättre än budgeterat.

Verksamhetens resultat är negativt med 482 mnkr vilket är 270 mnkr sämre än budgeterat.

Skillnaden mellan resultatnivåerna är ett positivt finansnetto på 489 mnkr som beror på en positiv värdeutveckling av regionens kapitalplacering. Det negativa verksamhetsresultatet beror dels på att budgeten var negativ redan vid beslutstillfället beroende på ökade pensionskostnader för år 2024, dels på betydande budgetavvikelser i verksamheterna som sammantaget uppgår till -426 mnkr. Dess kompenseras delvis av det från staten i vårbudgeten 2024 tillskjutna sektorsbidraget om 160 mnkr.

De sex verksamhetsdivisionerna redovisar sammanlagt en negativ avvikelse mot budget på -692 mnkr. Dessa kompenseras delvis genom överskott på regiongemensamma anslag men sammanslaget ger det en negativ budgetavvikelse för verksamhetens nettokostnader på -426 mnkr. Avvikelserna är till stor del strukturella och av historisk natur och bärs därför med till kommande år. Det finansiella målet att verksamhetens resultat ska ligga mellan 1 och 3 procent av skatter, statsbidrag och utjämning, uppnås därmed inte.

Antal anställda har ökat med 317 medarbetare jämfört med 2023. Sjukfrånvaron har minskat och ligger nu på 5,76 procent. Arbetade timmar och kostnader för inhyrd bemanning har minskat markant under 2024 som ett resultat av ett fokuserat arbete kring frågan.

Utfallet i de strategiska målen vid årets slut visar att tre av de strategiska målen har uppnåtts, åtta mål har delvis uppnåtts och att ett mål inte kunnat nås i sin helhet. Den samlade bedömningen av måluppfyllelsen för regionens finansiella mål och verksamhetsmål för helåret 2024 är att Region Norrbotten har en delvis god ekonomisk hushållning.

Anders Öberg (S) föreslår ändringar i bilagor enligt följande:

  • Uppdatera indikatorn ”Genomförda hälsosamtal 40-, 50- och 60-åringar” under det strategiska målet ”Vi arbetar för en god, jämlik och jämställd hälsa för alla norrbottningar där folkhälsan förbättras genom främjande, förebyggande och behandlande åtgärder” enligt 2024 års utfall, sida 25 i Årsredovisning samt sida 3 i Uppföljning av Indikatorer.
  • Uppdatera indikatorn ”Oplanerade återinskrivningar inom 30 dagar för personer 65 år eller äldre (%)” under det strategiska målet ”Vi utvecklar ständigt mot en mer patientsäker, högkvalitativ och effektiv verksamhet baserat på eget lärande, forskning och beprövad erfarenhet” enligt 2024 års utfall, sida 7 i Uppföljning av Indikatorer.
  • Tillägg av förord i Årsredovisning enligt förslag i bilaga.

Marianne Sandström (SD) föreslår redaktionell korrigering av text som saknas, sida 6, sista meningen under rubriken ”Nytt samverkansavtal” i Årsredovisning.

Regionstyrelsen beslutar att

Föreslå regionfullmäktige besluta att, med ändringar enligt ovan:

  1. Godkänna Region Norrbottens årsredovisning för 2024.
  2. Använda 654 miljoner kronor (mnkr) ur resultatutjämningsreserven för att nå ett resultat i balans.
  3. Ombudgetera outnyttjade investeringsmedel från 2024 års investeringsbudget till 2025 års med 28,5 mnkr avseende utrustning och 88,3 mnkr avseende fastigheter.
  4. Fastställa total investeringsplan till 1 051 mnkr.

Årsrapport 2024.

Division Nära, division Länssjukvård 1, division Länssjukvård 2, division Funktion, division Psykiatri och division Regionstöd har sammanställt sina årsrapporter för 2024.

I årsrapporterna presenteras divisionernas ekonomi, tillgänglighet och produktion samt väsentliga personalförhållanden. I bilagorna till divisionernas årsrapporter återfinns uppföljning av regionstyrelsens utvecklingsområden.

Yttrande från regionstyrelsen:

Regionstyrelsen vill tacka för alla insatser som såväl medarbetare som chefer gjort inom Region Norrbottens samtliga verksamheter. Styrelsen ser även positivt på den mångfald av vidtagna åtgärder för att uppnå en ekonomi i balans som verksamheterna genomfört. Dock kunde styrelsen redan i oktober 2024 vid behandlingen av delårsrapporten per augusti konstatera att de omfattande åtgärder som har genomförts för att förbättra det ekonomiska läget har neutraliserats av andra negativa effekter. Stora positiva kostnadsminskningar för bland annat inhyrd bemanning har neutraliserats av betydande kostnadsökningar, till stor del på grund av konsekvenser av den höga inflationen och andra omvärldsfaktorer. Pensionskostnader, läkemedelskostnader och energipriser har fortsatt öka under 2024 liksom att kökortnings- och vårdgarantiinsatser medfört att kostnaderna för den köpta vården har fortsatt att öka.

Under 2023 utgjorde kostnader för inhyrd bemanning nästan en femtedel av regionens totala personalkostnader, vilket inte var hållbart för vare sig ekonomin eller verksamheten. Uppdraget inför 2024 var att fortsätta arbetet med att minska den inhyrda bemanningen och regionen har också genom ett fokuserat arbete lyckats bromsa och vända ökningen till en minskning. Kostnaderna för inhyrd bemanning har minskat med 230 mnkr jämfört med 2023. Samtidigt har regionen lyckats rekrytera fler egna medarbetare, en nödvändig investering i regionens viktigaste resurser. Detta arbete måste, inte minsta av nationella beredskapsskäl, fortsätta och regionstyrelsen ser det därför som avgörande att verksamheterna fortsätter det intensifierade arbetet med att minska andelen inhyrd bemanning som startade i slutet av 2023.

Offentliga resurser måste användas klokt med våra medborgares bästa för ögonen, samtliga verksamheter förväntas därför redovisa planerade åtgärder för att säkerställa att resultatkravet nås under 2026.

Regionstyrelsen har stor tilltro till att chefer och medarbetare tillsammans arbetar för att säkerställa en god ekonomisk hushållning, genom att teamens kompetens nyttjas på bästa sätt samtidigt som nya arbetssätt utvecklas.

På detta sätt tar vi tillsammans ansvar för att säkra att bästa livet och bästa hälsan för norrbottningarna, samtidigt som vi möjliggör för framtida satsningar på regionens egna medarbetare.

Regionstyrelsen beslutar att

Godkänna divisionernas årsrapporter för 2024.

Region Norrbotten har skrivit under Council of European Municipalities and Regions (CEMR) deklaration för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå, och därmed förbundit sig att verka för jämställdhet inom politiskt beslutsfattande, i praktisk verksamhet och i den service som levereras till medborgarna.

Den strategi som regionen valt för att få en jämställd verksamhet samt vara en jämställd arbetsgivare är jämställdhetsintegrering. Regionen är en viktig part i att förverkliga strategin Ett jämställt Norrbotten 2024–2030, liksom målsättningar på högre nivå, som de nationella jämställdhetspolitiska målen och Agenda 2030.

Sammanfattningsvis visar jämställdhetsrapporten 2024 på en positiv utveckling vad gäller jämställdhetsarbetet i Region Norrbotten, men att det fortsatt finns utmaningar, särskilt inom hälso- och sjukvården.

Regionstyrelsen beslutar att

  1. Godkänna Jämställdhetsrapport 2024.
  2. Ge regiondirektören i uppdrag att vidta kunskapshöjande åtgärder gällande jämställdhetsanalyser samt identifiera verksamhetsområde för genomförande av jämställdhetsanalys.
  3. Utifrån uppsiktsplikten uppmana hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden att identifiera verksamhetsområde för genomförande av jämställdhetsanalys.
  4. Föreslå regionfullmäktige att med beaktande lägga rapporten till handlingarna.

I ärendet presenteras resultatet av regionens uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet under 2024. 18 av totalt 19 frågor som utgjort grunden för bedömningen rapporteras fungera bra, medan ett område omnämns som i behov av förbättringsåtgärder. De förbättringar som föreslås ingår i det ordinarie systematiska arbetsmiljöarbetet.

Punkterna nedan avser att utvecklas kommande år, dessa anses också ingå i det systematiska arbetsmiljöarbetet med kontinuerliga förbättringar:

  1. Divisionerna har särskilt angett att policy för medarbetar- och ledarskap tillika arbetsmiljöpolicy inte är känd av alla medarbetare och därav inte är vägledande i arbetsmiljöarbetet. Under 2025 kommer arbete med att implementera policyn i organisationen att pågå och metodstöd för detta är framtaget.
  2. Uppgiftsfördelningen av arbetsmiljö är bättre än tidigare år men föreslås ändå att fortsätta arbetas med kontinuerligt för att säkerställa att den går i linje med delegationsordningen.
  3. Divisionerna har påtalat att det finns ett behov att säkerställa att de som har tilldelats arbetsmiljöuppgifter ges tillräckliga befogenheter och resurser. Det har även framkommit från flera divisioner att de behöver arbeta mer med chefers organisatoriska förutsättningar – ett arbete som kommer att fortsätta prioriteras kommande år.

Regionstyrelsen beslutar att

Efter att ha tagit del av rapporten för systematiskt arbetsmiljöarbete 2024 lägga informationen till handlingarna.

OB/Gyn-kliniken vid Sunderby sjukhus ansöker om dispens för avsteg från dygnsviloreglerna för att kunna säkerställa bemanning med specialistläkare. Av ärendet framkommer flertalet skäl till att ansökan är nödvändig. Förhandling enligt medbestämmandelagen har ägt rum tillsammans med Norrbottens läkarförening.

Verksamhetsområde obstetrik och gynekologi (OB/Gyn) är en länsklinik som bedriver verksamhet på länets samtliga fem sjukhus. Verksamhet med förlossning/BB och gynekologisk slutenvård bedrivs dygnet runt vid Sunderby samt Gällivare sjukhus. Den gynekologiska och obstetriska vården vid dessa sjukhus kräver således att specialister ingår i jourverksamheten.

Regionstyrelsen beslutar att

Bevilja obstetrik och gynekologi (OB/Gyn) vid Sunderby sjukhus begäran om att ansöka om dispens för avsteg från Arbetstidsdirektivets dygnsviloregler.

Region Norrbotten önskar köpa fastigheten Kalix TOR 7 av Kalix Syltfabrik AB.

Regionens fastighetsförvaltning har identifierat fastigheten som en viktig resurs för att möta det långsiktiga lokalbehovet. Fastigheten är strategiskt belägen i anslutning till Kalix sjukhus, men inrymmer idag ingen regionverksamhet.

Uthyrningsbar lokalyta är cirka 3100 kvadratmeter (kvm) och erbjuder flexibla ytor som kan användas både för regionverksamhet och externa samarbeten. Det bedrivs i nuläget extern verksamhet i lokalen som vid köp kommer upphöra innan tillträdesdagen.

Regionstyrelsen beslutar att

Genomföra köp av fastigheten Kalix TOR 7, säljare Kalix Syltfabrik Aktiebolag 556763–8019, till en köpeskilling om 6,6 miljoner kronor.

Köpeskilling inkluderande tillägg och övriga omkostnader så som lagfarter finansieras genom omfördelning inom investeringsbudgeten för fastigheter.

Preliminär tillträdesdag är 31 mars 2025.

Region Norrbottens förtroendevalda revisorer har genomfört en samlad uppföljande granskning av två tidigare genomförda revisionsgranskningar:

  • Arbetet med psykisk ohälsa hos äldre (2022).
  • Granskning av regionstyrelsens uppsikt samt regionala utvecklingsnämndens beredning inom området (2021).

Revisionens samlade bedömning är att:

  • Regionstyrelsen inte helt har vidtagit tillräckliga åtgärder med hänsyn till revisorernas rekommendationer utifrån genomförd granskning av arbetet med psykisk ohälsa hos äldre.
  • Regionstyrelsen och regionala utvecklingsnämnd inte helt har vidtagit tillräckliga åtgärder med hänsyn till revisorernas rekommendationer utifrån genomförd granskning av regionstyrelsens uppsikt samt regionala utvecklingsnämndens beredning inom området.

Revisorerna har lämnat följande fem rekommendatione, som regionstyrelsen svarat på i ärendet:

  1. Att regionstyrelsen säkerställer att den rapportering som lämnas till fullmäktige omfattar regionens samlade verksamheter, särskilt verksamhetsmässig uppföljning för bolag, stiftelser, föreningar och kommunalförbund. Rimligen kan detta tydliggöras i regionstyrelsen riktlinje för styrning, ledning och uppföljning.
  2. Att regionstyrelsen vidtar åtgärder i syfte att säkerställa att all prövning utifrån kommunallagen 6:9 sker i enlighet med den tidsram som fullmäktige beslutat om i styrelsens reglemente. Kommunallagen 6:9 fastställer inte att uppföljning ska ske innan någon fastställd tidsperiod. Regionstyrelsen bör säkerställa att uppföljningen kan genomföras utifrån rimliga förutsättningar och årshjul för ägarstyrning.
  3. Att både regionstyrelsen samt regionala utvecklingsnämnden vidtar aktiva åtgärder i syfte att säkerställa att det sker en tydlig prövning av jäv när prövning skall ske av sådan verksamhet där ledamöter i styrelse och nämnd tillika har ett engagemang.
  4. Att regionstyrelsen säkerställer att befintlig styrning på ett tydligt sätt fångar gruppen äldre och deras särskilda behov vad gäller psykisk ohälsa.
  5. Att regionstyrelsen kontinuerligt följer upp arbetet med psykosociala team, specialistpsykiatriska team samt stegvis vård för att säkerställa att arbetet ger avsedd effekt.

Regionstyrelsen beslutar att

Med revisionens rekommendationer i beaktande lägga rapporten till handlingarna.

Regionens förtroendevalda revisorer har genomfört en granskning av tillgängligheten inom primärvården. Den samlade bedömningen är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte helt har vidtagit ändamålsenliga åtgärder för att uppnå målet om att ha en god tillgänglighet inom primärvården. För att utveckla tillgängligheten inom primärvården lämnar revisorerna fyra rekommendationer till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden.

De fyra rekommendationerna, som regionstyrelsen har svarat på i ärendet, är:

  1. Säkerställ att den digitala tillgängligheten förbättras och följs upp enligt uppsatta målnivåer.
  2. Säkerställ att aktiva beslut fattas och konkreta åtgärder vidtas i samband med uppföljning av tillgänglighet.
  3. Säkerställ att tillgången till fast läkarkontakt förbättras och att mätningen av fast läkarkontakt är tillförlitlig.
  4. Säkerställ att samtliga 40-, 50- och 60-åringar erbjuds ett hälsosamtal samt att åtgärder vidtas i syfte att uppnå målsättningen om andelen genomförda hälsosamtal.

Daniel Bergman (M) föreslår tillägg om att ge regiondirektören i uppdrag att återrapportera beslut och åtgärder som genomförts till regionstyrelsen i anslutning till återrapporten av Vårdval Norrbotten efter första kvartalet 2025. Anita Sköld (M), Marianne Sandström (SD), Kenneth Backgård (SJVP) och Doris Messner (SJVP) föreslår bifalla Daniels tilläggsförslag, som dock avslås.

Regionstyrelsen beslutar att

  1. Ge regiondirektören i uppdrag att säkerställa att aktiva beslut fattas och konkreta åtgärder vidtas i samband med uppföljning av tillgängligheten inom primärvården.
  2. Lägga revisionsrapporten till handlingarna.

Regionens förtroendevalda revisorer har genomfört en granskning av samverkan inom hemsjukvården och processen kring utskrivningsklara. Granskningens syfte var att bedöma huruvida regionstyrelsen har säkerställt en ändamålsenlig samverkan med länets kommuner avseende hemsjukvård och processen för utskrivningsklara patienter. 

Den samlade bedömningen är att regionstyrelsen inte helt säkerställt en ändamålsenlig samverkan med länets kommuner avseende hemsjukvård och processen för utskrivningsklara patienter samt att den interna kontrollen i sammanhanget inte helt är tillräcklig.

Revisorerna har lämnat följande fem rekommendationer, som regionstyrelsen svarat på i ärendet:

  1. Säkerställ att en genomgripande översyn och revidering av avtal avseende hemsjukvård sker i syfte att skapa förutsättningar för en samsyn och samordning av sjukvårdsresurser i regionen och länets kommuner.
  2. Säkerställ att framtida avtal omfattar den flexibilitet och långsiktighet som krävs för en hållbar utveckling av samverkan mellan regionen och kommunerna. Det kan innebära att revideringen av avtalet kräver översyner av väsentliga områden som exempelvis ersättningsmodeller och hantering av Lag (2017:612) om samverkan kring utskrivningsklara inklusive modellen för betalningsansvar.
  3. Skapa en struktur för kontinuerlig uppföljning av avtalets funktionalitet på regionövergripande nivå tillsammans med länets kommuner.
  4. Skapa en struktur för samverkan på lokal nivå med fokus på att utvärdera regionens och kommunernas förmåga till samverkan och utveckling av processerna. Granskningen påvisar att hanteringen av processen avseende utskrivningsklara kan effektiviseras, men att det kräver en tydligare samsyn i styrning och ledning.
  5. Tydliggör hur kommunikationsflöden mellan lokala samverkansgrupper, regionövergripande forum och styrande beslutsorgan ska se ut för att säkerställa att den samlade erfarenheten tas tillvara och att väsentliga frågor kan omhändertas på rätt nivå.

Regionstyrelsen beslutar att

Ge regiondirektören i uppdrag att tillsammans med länets kommuner göra en översyn av avtal avseende hemsjukvård.

Ge regiondirektören i uppdrag att tillsammans med länets kommuner stärka samverkansstrukturen och säkerställa att dess olika nivåer tydliggörs med fokus på syfte, uppdrag och kommunikationsvägar.

Ge regiondirektören i uppdrag att tillsammans med länets kommuner ta fram en beskrivning för kontinuerlig uppföljning avseende avtalets funktionalitet.

Ge regiondirektören i uppdrag att återrapportera pågående och planerade åtgärder till regionstyrelsen senast 2025-12-16.

Med betänkande av revisionens kommentarer lägga revisionsrapporten till handlingarna.

Regionstyrelsen beslutar att

Lägga regiondirektörens rapport till handlingarna.

Regiondirektörens rapport 2025-03-15