Ändrat beslut om patientboende i Umeå - nytt avtal klart för Hotell Björken
Region Västerbotten har beslutat att ge Sodexo fortsatt ansvar för patientboendet vid Hotell Björken i Umeå från och med den 1 september 2026.
Sodexo kom egentligen tvåa i upphandlingen men överklagade beslutet och förvaltningsrätten har nu bedömt att det vinnande anbudet inte lever upp till regionens krav på transportmöjligheter. Efter dialog med anbudsgivare enades därför Region Västerbotten och övriga regioner i norra sjukvårdsregionen om att tilldela Sodexo uppdraget.
För patienter från Norrbotten innebär beslutet att patientboendet vid hotell Björken kan fortsätta ta emot patienter och anhöriga som behöver boende i samband med vård vid Norrlands universitetssjukhus.
– Det är positivt att vi har ett beslut på plats inför hösten. Det ger trygghet för patienter och anhöriga, men också för de medarbetare som ansvarar för vård och behandling av patienter som behöver resa till Umeå, säger Anna Alm Andersson.
Läs mer om beslutet på Region Västerbottens webbplats.